Mijn vve

We maken het je graag wat makkelijker

Op deze pagina vind je algemene informatie over de werking van de VvE en kun je via diverse formulieren snel en eenvoudig zaken aan ons doorgeven.

Wil je meer weten over jouw specifieke VvE? Log dan in op het Twinq-account van jullie VvE. Ben je je inloggegevens kwijt of vergeten? Laat het ons weten, dan sturen we ze opnieuw. Via het VvE Portaal op Twinq heb je altijd online toegang tot alle gegevens van je VvE, zoals een overzicht van inkomsten en uitgaven, de splitsingsakte, het huishoudelijk reglement, notulen van vergaderingen en jaarrekeningen. Je kunt er ook zien of er nog openstaande VvE-bijdragen zijn en wat de status is van een reparatieverzoek.

Inloggen Twinq
mijn vve omgeving laptop

Formulieren

Automatische incasso

Met het invullen van dit formulier geef je toestemming aan de VvE om doorlopende incasso opdrachten te sturen naar jouw bank om de maandelijks overeengekomen VvE bijdrage van jouw rekening af te schrijven. De periodieke bijdrage wordt omstreeks de eerste werkdag van elke maand van jouw rekening afgeschreven. Als je het niet eens bent met de afschrijving kun je deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht weken na afschrijving contact op met jouw bank. Vraag jouw bank naar de voorwaarden.

Persoonsgegevens

De VvE moet in het bezit zijn van de contactgegevens van de eigenaren. De VvE heeft de plicht de eigenaren te informeren over zaken aangaande de VvE. Daarnaast is het noodzakelijk dat de Beheerder en het bestuur met jou in contact kunnen komen. Wij verzoeken je het formulier volledig in te vullen.

Persoonsgegevens

Naam(Vereist)
Adres(Vereist)
Postcode en woonplaats(Vereist)
Correspondentieadres
Postcode en woonplaats indien afwijkend

In noodgevallen is er een sleutel van mijn woning aanwezig op de volgende plaats.

Naam(Vereist)
Adres
Adres(Vereist)

Bestemming bedrijfsruimte

De verzekeraar vindt het belangrijk om te weten welke activiteiten er in de commerciële ruimte of bedrijfsunit plaatsvinden. Ook wanneer er een wisseling van bestemming plaatsvindt, kan dit eenvoudig met dit formulier doorgegeven worden.

Bestemming Bedrijfsruimte

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Adres*
Adres*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

faq

Hier vind je het antwoord op veel gestelde vragen

Een Vereniging van Eigenaars is een rechtspersoon die als taak heeft om de gemeenschappelijke delen en zaken van het appartementsgebouw te beheren en te onderhouden. Tevens behartigt de Vereniging van Eigenaars de gemeenschappelijke belangen van de eigenaars. Iedere eigenaar wordt na aankoop van een appartementsrecht automatisch lid van de Vereniging van Eigenaars; dit lidmaatschap is niet opzegbaar, maar wordt beëindigd bij verkoop van het appartementsrecht.

Een appartementsrecht is een aandeel in het eigendomsrecht (erfpachtrecht) op gebouw en grond. Dit appartementsrecht omvat het recht op gebruik van de gemeenschappelijke ruimten in het gebouw en het exclusieve gebruiksrecht van bepaalde gedeelten van gebouw en grond. In andere woorden, door het kopen van een appartement koop je ook het recht om een deel van het totale gebouw (gemeenschappelijke onderdelen) voor eigen gebruik te gaan bewonen of gebruiken, zoals bijvoorbeeld trappenhuis, lift, tuin of parkeerterrein.

Een Splitsingsakte is een notariële akte waarin het gebouw en de daarbij behorende grond gesplitst is in meerdere appartementsrechten. Een Splitsingsakte wordt opgericht bij tenminste twee appartementsrechten. De Splitsingsakte bevat een omschrijving van het appartementencomplex en de afzonderlijke appartementsrechten. In de Splitsingsakte staat ook voor welk deel je moet bijdragen aan de gemeenschappelijke kosten van de VvE en de stemverdeling tussen de appartementsrechten.

Een splitsingstekening is een aanvulling op de Splitsingsakte. In de splitsingstekening staan alle appartementrechten afzonderlijk, met een indexnummer, aangeduid. In de splitsingstekening staan tevens de gemeenschappelijke delen aangeduid. De splitsingstekening is te allen tijde leidend.

Het Modelreglement is de basis van elke Splitsingsakte en maakt onderdeel uit van de statuten van de VvE. In het Modelreglement staan alle rechten en plichten van de VvE en onderlinge appartementsrechteigenaren. Aangezien niet elke VvE gelijk is, worden de uitzonderingen op het Modelreglement in de Splitsingsakte opgenomen. Eventuele aanvullende regels kunnen in een Huishoudelijk Reglement worden vastgelegd.

Nee, als eigenaar van een appartement ben je verplicht lid van een VvE. Je kunt het lidmaatschap dus niet opzeggen. Enkel bij verkoop van je appartement eindigt het lidmaatschap van de VvE.

De VvE is een rechtspersoon. De Handelsregisterwet bepaalt dat rechtspersonen ingeschreven moeten zijn bij de Kamer van Koophandel; zo ook de VvE. Naast de gegevens van de VvE worden ook de gegevens van de bestuurder(s) opgenomen. Het is namelijk ook verplicht alle bestuurders in te schrijven. Naast het inschrijven van de bestuurder(s) is het ook mogelijk een gevolmachtigde in te schrijven, bijvoorbeeld de beheerder.

In het splitsingsreglement is opgenomen wat onder meer wordt gerekend tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken. Over deze gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken wordt het beheer gevoerd door de VvE. Over alle aangelegenheden met betrekking tot gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken, zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van wijzigingen hierin of het verrichten van werkzaamheden hieraan, moet een besluit worden genomen door de vergadering. De aan het onderhoud of gebruik dan wel noodzakelijke herstelwerkzaamheden of vernieuwingen van gemeenschappelijke zaken verbonden kosten komen voor rekening van de gezamenlijke eigenaars overeenkomstig het aandeel (breukdeel) dat de eigenaars hebben in de gemeenschap.

Dit is afhankelijk van de inhoud van je hypotheekakte en van je splitsingsreglement. In je hypotheekakte kan een bepaling zijn opgenomen dat je het appartement niet zonder toestemming van de hypotheekhouder mag verhuren.

In je splitsingsreglement is meestal een bepaling opgenomen over het in gebruik geven van een appartement aan een ander. Hierin kan bijvoorbeeld zijn bepaald dat je je appartement mag verhuren aan wie je dat wilt. De huurder moet dan meestal wel een verklaring ondertekenen waarin staat dat hij het splitsingsreglement en het huishoudelijk reglement van de VvE zal naleven.

De VvE mag in een huishoudelijk reglement de verhuur niet verbieden of aan bepaalde voorwaarden verbinden. Dit is echter anders indien in je splitsingsakte de verhuur aan bepaalde voorwaarden is verbonden of als de zogenaamde 'Annex 1' van toepassing is verklaard. Deze annex 1 is een variatie op het model-splitsingsreglement. In de Annex 1 kan zijn bepaald dat bij verhuur de huurder het gebruik van het appartement alleen kan verkrijgen na voorafgaande toestemming van het bestuur of van de vergadering van eigenaars. Het bestuur of de vergadering mag de huurder dan alleen weigeren indien naar redelijkheid en billijkheid van de overige bewoners niet mag worden verlangd dat zij de huurder in hun midden opnemen. Dit soort situaties doet zich met name voor bij serviceflats, seniorenflats, etc.

Verplicht is de collectieve opstalverzekering voor de VvE. Dat schrijven de splitsingsreglementen voor. Hiermee is je VvE gedekt tegen schade aan de buitenkant van het pand en ben je bovendien goedkoper uit dan met een individuele verzekering. Ook verplicht is de VvE Aansprakelijkheidsverzekering. Niet verplicht maar wel handig zijn de VvE Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en een Rechtsbijstandsverzekering voor VvE's.

De notulen kun je vinden op het online portaal. Je kunt de notulen vinden door onder het kopje ‘Mijn pagina’ te kiezen voor ‘……….’.

Hieronder kun je aangeven of je toestemming geeft aan bovengenoemde incassant (vraag 1) om doorlopende incasso-opdrachten te sturen naar je bank om een bedrag van je rekening af te schrijven voor de periodieke bijdrage. De periodieke bijdrage zal omstreeks de eerste werkdag van elke maand van je rekening worden afgeschreven.

Als je het niet eens bent met de afschrijving, kun je deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht weken na afschrijving contact op met je bank. Vraag je bank naar de voorwaarden.

Ja, ik geef toestemming voor de doorlopende incasso

  • Naam VvE
  • Adres
  • Naam rekeninghouder
  • Bankrekening IBAN
  • Bank identificatie (BIC)
    Niet nodig bij een Nederlands rekeningnummer

Ik wil mijn rekeningnummer laten wijzigen

  • Naam VvE
  • Naam eigenaar
  • Adres
  • Nieuwe bankrekening IBAN

Je kunt je opgave reservefonds vinden op het online portaal. Je kunt de opgave vinden door onder het kopje ‘Mijn pagina’ te kiezen voor ‘Mijn aandeel reservefonds’. Om je aandeel te downloaden als Excel-bestand kun je bovenaan de pagina klikken op ‘gegevens downloaden’.

Indien je vragen hebt over een betalingsherinnering, verzoeken wij je vriendelijk deze per e-mail in te dienen via debiteuren@aevego.nl

Na het invullen van het onderstaande formulier wordt je verzoek door onze financiële afdeling in behandeling genomen. Heb je een inhoudelijke vraag over je afrekening, dan verzoeken wij je contact op te nemen met:

De firma Ista telefoon: 010-2455711 of www.ista.com/nl/contact/reactieformulier
De firma Techem telefoon: 076-5725800 of www.techem.nl/contact.html
De firma Wms telefoon: 0515-575222 of www.brunata.nl/nl/contact-brunata/contact

'invulveld'

Ja, in artikel 5:126 BW staat omschreven dat de vereniging verplicht is een reservefonds in stand te houden. In het Wetsvoorstel Verbetering VvE’s wordt deze bepaling verder uitgeschreven. Dit voorstel houdt in dat een VvE jaarlijks 0,5% van de herbouwwaarde dient te sparen of te reserveren op basis van een meerjarenonderhoudsplan (MJOP). Dit MJOP dient een looptijd van minimaal 10 jaar te hebben en moet iedere 5 jaar worden herzien.

De gelden van het reservefonds worden gestort op een rekening ten name van de VvE. Over deze gelden kan slechts worden beschikt door de voorzitter van de vergadering en een eigenaar die daartoe door de vergadering is aangewezen.

Wanneer er een achterstand is in de betaling van de periodieke bijdrage, kan deze worden verrekend bij de eigendomsoverdracht. De wet en ook het splitsingsreglement bepalen dat zowel de verkoper als de koper hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de periodieke bijdrage die verschuldigd is over het lopende boekjaar en het daaraan voorafgaande boekjaar.

De notaris is verplicht bij de eigendomsoverdracht aan het bestuur van de VvE een opgave te vragen met betrekking tot een eventuele achterstand in de betaling van de periodieke bijdrage. Meestal zal verrekening hiervan plaatsvinden via de notaris, maar de notaris is hiertoe niet verplicht.

Bij de aangifte inkomstenbelasting (box 3) wordt je gevraagd om je vermogen op te geven. Het vermogen van de VvE (reservefonds) is hierop van toepassing. Vraag bij je beheerder je aandeel in het reservefonds op en overleg met je belastingadviseur of je dit bedrag moet opnemen.

Welk modelreglement van toepassing is, kun je terugvinden in je splitsingsakte. Er is een vijftal modelreglementen, respectievelijk uit 1973, 1983, 1992, 2006 en 2017. Indien in de splitsingsakte een van genoemde modelreglementen van toepassing is verklaard, dan blijft dit reglement gelden, ook wanneer er een modelreglement van een latere datum bestaat.

Naast de gemeentelijke voorwaarden spelen de voorwaarden die in een Splitsingsakte van de VvE zijn vastgelegd een belangrijke rol. In deze Splitsingsakte staat vermeld welk gebruik van toepassing is op een appartementsrecht. Vaak staat hierbij dat het appartementsrecht gebruikt moet worden als ‘woning’. Tijdelijke verhuur aan toeristen wordt door gemeenten gezien als bedrijfsmatige exploitatie en valt dan buiten de functie van ‘wonen’ die is gegeven aan het appartementsrecht.

- Een andere mogelijkheid die bestaat, is dat je huurder de woning verhuurt via Airbnb. Hierbij kan gekeken worden of er in de Splitsingsakte een regel is opgenomen tegen ‘onder’-verhuur van de woning. Hierop kun je je huurder aanspreken, en er zijn voorbeelden dat hierdoor de huurovereenkomst met de huurder succesvol ontbonden is.

De Algemene Ledenvergadering (ALV) is het belangrijkste orgaan binnen de VvE. De ALV neemt besluiten over de financiën, het onderhoud van het complex en gemeenschappelijke belangen. De besluitvorming is gebonden aan juridische regels en, eenmaal genomen, zijn de besluiten bindend voor alle eigenaren. De VvE moet minimaal één keer per jaar een ALV organiseren, waarbij onder andere de jaarrekening, de notulen van de vorige vergadering en de begroting worden vastgesteld. Het bestuur en de kascommissie doen verslag over het afgelopen jaar, benoemen de kascommissie opnieuw en eventueel bestuursleden.

De ALV biedt ook ruimte om andere belangrijke actualiteiten te bespreken, maar is niet bedoeld voor zaken die individueel kunnen worden afgehandeld of die de gemeenschappelijke belangen niet aangaan.

Alle vergaderstukken vind je op MijnVvE.

Alle eigenaars worden uitgenodigd voor de vergadering. De eigenaars hebben het recht de vergadering bij te wonen in persoon of aan een ander een volmacht te geven om hen ter vergadering te vertegenwoordigen. In dat geval mag de gevolmachtigde namens de eigenaar het woord voeren in de vergadering en het stemrecht uitoefenen.

Aan het aantal volmachten dat iemand krijgt, zijn geen beperkingen gesteld. Iedere eigenaar is vrij de gevolmachtigde aan te wijzen die hij/zij wenst. Gevolmachtigde kan een andere eigenaar, de huurder, een familielid of een willekeurige derde zijn. Wanneer het modelreglement 2006 van toepassing is, is het niet mogelijk een bestuurslid een volmacht te geven.

De wettelijke uitschrijftermijn van een rechtsgeldige vergadering hangt af van het Modelreglement dat op de Vereniging van Eigenaars van toepassing is. De uitschrijftermijnen kunnen 8 of 15 dagen zijn.

Het quorum is het totaal aantal stemmen dat benodigd is om rechtsgeldige besluiten in een Algemene Ledenvergadering te mogen nemen. Wanneer er onvoldoende quorum is, betekent dit dat er geen besluiten genomen kunnen worden. Wanneer er te weinig stemgerechtigden op de vergadering aanwezig zijn, kan een tweede vergadering worden uitgeschreven. In die tweede vergadering is het quorum niet noodzakelijk en kunnen rechtsgeldige besluiten worden genomen met de meerderheid van de dan aanwezige stemmen.

Als in de eerste ALV onvoldoende rechtsgeldige stemmen vertegenwoordigd zijn (het quorum), dan wordt er een tweede vergadering uitgeschreven. In deze vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige stemmen.

Voorkom dat je bestuur en mede-eigenaren een tweede keer moeten komen door of aanwezig te zijn of een volmacht af te geven. De tweede vergadering wordt extra bij de VvE in rekening gebracht.

Het bestuur van de VvE (Vereniging van Eigenaren) bestaat meestal uit een groep eigenaren van appartementen binnen het gebouw of complex dat door de VvE wordt beheerd. Deze bestuursleden worden gekozen door de leden van de VvE tijdens de algemene ledenvergadering (ALV).

De belangrijkste taken van het VvE-bestuur zijn het uitvoeren van besluiten die tijdens de ALV zijn genomen, het beheren van de financiën, het toezicht houden op onderhoud, en het vertegenwoordigen van de VvE in juridische en administratieve zaken. Het bestuur heeft een uitvoerende rol, terwijl de grote beslissingen door de ALV worden genomen.

Afhankelijk van de grootte van de VvE kan het bestuur uit één persoon (bij kleinere VvE's) of meerdere personen bestaan, zoals een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

In de reglementen van de VvE zijn de bevoegdheden van het bestuur vastgelegd. Soms is dit aangevuld binnen het huishoudelijk reglement. De Algemene Ledenvergadering (ALV) kan deze uitbreiden. In de dagelijkse praktijk is het vaak nodig het bestuur mandaat te geven voor beslissingen met beperkte financiële gevolgen. Zonder dit mandaat moet elke kleine beslissing wachten op de volgende ALV, of er moet voor elk spoedgeval een extra vergadering georganiseerd worden. Dat is onwerkbaar en erg kostenverhogend voor de VvE.

Ja, een VvE-bestuur is verplicht. Volgens de Nederlandse wet moet elke Vereniging van Eigenaren (VvE) een bestuur hebben om de dagelijkse gang van zaken te regelen. Het bestuur is verantwoordelijk voor het beheer van de gemeenschappelijke delen van het gebouw en het uitvoeren van de besluiten die tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) worden genomen. Maar bovenal ook het aanspreekpunt voor de leden en externe partijen.

Als er geen bestuur is, kan de VvE niet goed functioneren. Het bestuur kan extern worden belegd, maar dat werkt enorm kostenverhogend voor de VvE.

Ja, een kascommissie is verplicht voor een VvE volgens de Nederlandse wet. De kascommissie controleert jaarlijks de financiën van de VvE, zoals de jaarrekening en de financiële administratie. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat de financiën op een transparante en verantwoorde manier worden beheerd.

De kascommissie bestaat, bij voorkeur uit twee VvE-leden die tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) worden benoemd. De kascommissie brengt tijdens de ALV verslag uit van haar bevindingen en adviseert de leden of zij het bestuur decharge (goedkeuring) moeten verlenen voor het gevoerde financiële beleid.

Als een VvE geen kascommissie heeft, kan de ALV besluiten een externe accountant aan te stellen voor de controle, maar er moet altijd een vorm van financiële controle zijn. Deze kosten komen ten laste van de VvE.

In het splitsingsreglement is, behalve voor de kascommissie, niets geregeld. Over het algemeen legt een commissie verantwoording af aan het VvE-bestuur. Een commissie kan bevoegdheden hebben, maar deze bevoegdheden zijn meestal beperkt én specifiek vastgelegd in de reglementen of de besluiten van de Algemene Ledenvergadering (ALV). Soms is er iets over vastgelegd in het huishoudelijk reglement of is er een vergaderbesluit waarin dit is terug te vinden.

Een commissie heeft de bevoegdheid om rapportages op te stellen en advies uit te brengen aan het bestuur en de ALV. Ze kunnen aanbevelingen doen, maar beslissingen moeten meestal door het bestuur of de ALV worden genomen.

Documenten

Hier kom je vast verder mee

Alle documenten die van belang zijn voor onze dienstverlening en het gebruik van Twinq hebben we hieronder verzameld.